UNTUK ORDER BOLEH WHATSAPP KAMI DI +60132543879 ATAU KLIK JE KAT BAWAH
       
AyuWage Services - Get Paid to Visits Sites and Complete Surveys

JADUAL PEMAKANAN UNTUK BINA BADAN



Pemakanan yang sihat dengan kuantiti kalori yang cukup amat penting dalam bina badan. Ramai yang masih keliru dalam pemakanan untuk bina badan.
Amatlah penting untuk kita membuat jadual pemakanan untuk bina badan kita sendiri.
Langkah ini amat perlu dan penting supaya kita tidak terlebih mengambil kalori dalam sehari. Di bawah adalah contoh jadual diet harian pemakanan untuk bina badan.
Anda boleh meniru sahaja atau membuat jadual anda sendiri mengikut keperluan kalori anda.
Katakanlah dalam sehari saya mahu ambil 1700 kalori sahaja.

Pemakanan Untuk Bina Badan



Jadi jadual saya akan jadi begini….
Pukul 8.00 pagi:
Roti putih 2 keping = 156 kalori
Telur goreng 2 biji = 220 kalori
Air Milo segelas = 178 kalori
Jumlah = 554 kalori
Pukul 10.00 pagi:
Jus oren = 112 kalori
Karipap sebiji = 130 kalori
Jumlah = 242 kalori
Pukul 12.30 tengah hari:
Air kosong segelas = 0 kalori
Nasi putih separuh = 130 kalori
Ayam gorang = 225 kalori
Sayur = 30 kalori
Buah betik sepotong = 45 kalori
Jumlah = 430 kalori
Pukul 5.00 petang:
Teh tarik segelas = 83 kalori
Cekodok pisang saiz sederhana = 180 kalori
Jumlah = 263 kalori
Pukul 9.00 malam:
Nasi putih separuh = 130 kalori
Ikan gorang seekor = 140 kalori
Air kosong = 0 kalori
Jumlah = 270 kalori
Jadi, jumlah keseluruhan kalori yang saya ambil ialah 1759 kalori.Nampaknya saya terlebih daripada target saya iaitu 1700 kalori.
So, bagaimana nak buat?
Senang saja…….ada dua cara..
1. kurangkan pengambilan kalori dalam jadual pemakanan saya
2. Tambahkan aktiviti senaman untuk membakar kalori berlebihan.
Saya pilih kaedah nombor dua. Maklumlah saya suka makan 🙂
Saya akan banyakkan berjalan kaki di ofis dan menggunakan tangga untuk naik ke tingkat atas daripada menggunakan lif.
Tambah berjalan kaki 5 minit = 22 kalori di bakar
Tambah naik tangga 5 minit = 53 kalori di bakar
Jumlah = 75 kalori di bakar
Maknanya, 1759 – 75 = 1684 kalori
Akhirnya, 1684 kalori. Sampai juga target 🙂
Mudah bukan?
UNTUK ORDER BOLEH WHATSAPP KAMI DI +60132543879

Nasihat saya……..
Jangan lepaskan waktu makan kerana ia boleh menurunkan kadar metabolisme dalam badan.
Seelok-eloknya makan 5-6 kali sehari. Minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari.
Ok? Mudah bukan pemakanan untuk bina badan?
Sekarang amalkannya laaa….

Comments

Join Mark_Wea's empire

UNTUK ORDER BOLEH WHATSAPP KAMI DI +60132543879 ATAU KLIK JE KAT BAWAH
       

Followers